3BoekTotuwdienst2021

Boek over kansen Nederlandse voedingsmiddelen machinebouw

Het boek "Tot Uw Dienst 2021"

Hoe spelen machineleveranciers voor de voedingsmiddelen industrie (onderdeel van de FMCG-industrie) in op uitdagingen op het gebied van digitalisering, service en vergrijzing? In het boek "Tot uw dienst! Kansen en uitdagingen voor de Nederlandse machinebouw" biedt machinebouw-expert ZIM consultancy een inkijkje in de keuken van succesvolle en minder succesvolle machinebouwers. 

De FMCG-sector is voor veel Nederlandse machinebouwers een belangrijke afzetmarkt. Nu digitale transformatie en Smart Industry ook binnen de FMCG-sector belangrijke actuele thema’s zijn, is het voor de toeleverende machinebouwindustrie essentieel om hierbij aan te haken. Tegelijkertijd is digitalisering een uitdaging in deze specifieke tak van de machinebouw, waarin engineer to order (ETO) de norm is en standaardisatie vaak lastig is. Daar komt nog bij dat ook de machinebouw te maken krijgt met oplopende tekorten aan goede technici.

In het boek biedt ZIM consultancy een inkijkje in de keuken van succesvolle machinebouwers, aan de hand van wetenschappelijke literatuur én inspirerende verhalen uit de praktijk. Wat maakt dat het ene bedrijf wel hard groeit, en het andere zelfs niet overleeft? Hoe gaan machinebouwers om met actuele thema’s als digitale transformatie, voedselveiligheid en vergrijzing? En: hoe gaan zij de juiste mensen werven voor de toekomst? Deze en tal van andere thema’s keren terug in het boek.

Ontwikkelingen en trends

Daarbij betrekt ZIM Consultancy ook de belangrijkste ontwikkelingen en trends bij de belangrijkste doelgroep van de Nederlandse machinebouw: bedrijven in de FMCG-sector, zoals de voedingsmiddelen industrie. Wat verwachten deze bedrijven van de machinebouw? En hoe kunnen machinebouwers hier, in het licht van deze dynamische context, op inspelen? 

Investeren in professionaliseren service

Om in tijden van afvlakkende groei en toenemende personeelstekorten hun klanten in de FMCG-branche goed te kunnen blijven bedienen, zullen machinebouwers volgens ZIM Consultancy moeten investeren in het verder uitbouwen en professionaliseren van hun serviceactiviteiten. Investeringen in service zullen teven leiden (mits goed aangepakt) tot meer risicospreiding, een hogere omzet, beter en intensiever contact met klanten, en meer slagkracht bij het binden en boeien van personeel. Dat is uiteindelijk goed voor de machinebouw zelf, en daarmee ook voor de markten die deze belangrijke sector bedient.

Boek

De lancering van het boek Tot uw dienst! Kansen en uitdagingen voor de Nederlandse machinebouw is tot nader order uitgesteld.

Ons programma

Share by: