Service processen

Service processen

Belangrijke onderdelen van operationele efficiency service organisatie

Uiteindelijk doorlopen de service afdelingen van machinebouwers, nagenoeg allemaal dezelfde processen. Doordat deze serviceafdelingen harder groeien dan de rest van het bedrijf, staat deze service afdeling immer onder hoge druk. Door de waan van de dag wordt de controle van de processen soms verloren. Belangrijke onderdelen van operationele efficiency van de service organisatie:
• Overdracht van nieuwbouw naar service. 
• Rapportage 
• Opvangen van pieken en dalen 
• Transparantie van de marktprijzen in combinatie met inkoop policy 
• Piraterij en lokale service 
• Boeien en binden van service personeel 
• Technologie, ERP en CRM systemen
• KPI’s in service

Enorme belang van service omzet

Het optimaliseren van de service omzet en marges bij maatwerk machinebouwers, wordt steeds belangrijker. Logisch, want er zijn belangrijke argumenten voor het versterken van de service activiteiten:
• Spreiden van risico’s doordat extra service omzet je minder afhankelijk maakt van nieuwbouw (meer conjunctuurgevoelig).
• Hogere EBIT door een hogere omzet en marges op service. 
• Het verhogen van de serviceomzet leidt tot intensiever en beter contact met klanten, en zorgt daarmee voor een betere klantenbinding, essentieel voor de machinebouw.

Waarom deze workshop?

Een belangrijk thema bij machinebouwers is het terug winnen van de verloren service omzet en het verbeteren van de serviceomzet en marges. Veel machinebouwers verliezen, tijdens de onstuimige groei van de service afdeling, een deel van de serviceomzet. Doordat de serviceafdeling harder groeit dan de rest van het bedrijf, wordt er in deze fase een deel van de service omzet verloren. Deze omzet wordt dan uitgevoerd door “derden”. Onderzoek bij maatwerkmachinebouwers geeft aan, dat men gemiddeld denkt 25% van deze “verloren” service omzet weer terug te kunnen krijgen. Maar waar begin je? En hoe? Op grond van jaren ervaring, heeft ZC een kant en klaar programma ontwikkeld voor het verhogen van de service omzet en verbeteren van de marges. Op basis van best practices, ideeën, tips, tricks uit de praktijk. Onze workshop “hoe verhoog ik mijn service omzet?” richt zich met name op service managers. 
Share by: